DAV Undersøger og Faciliterer

Praksisudvikling med DAV Undersøger og Faciliterer

Med DAV Undersøger og Faciliterer tilbyder De Anbragtes Vilkår lokal praksisudvikling med afsæt i kommuner og døgntilbuds anbragte børn og unge. DAV Undersøger og Faciliterer kan også tilbyde hjælp til forskellige interessenters styrkede inddragelse af anbragte børn og unge.

Et forløb med DAV Undersøger skræddersyes efter jeres konkrete behov, men sker oftest gennem følgende etaper:

  • Kortlægning af konkrete ønsker og behov med kommunes/ døgntilbuds fagprofessionelle
  • Indsamling af de anbragte børn og unges perspektiver og oplevelser gennem peer-metoden
  • Analyse og bearbejdning af den indsamlede viden
  • Tilbagelevering af indsigter til kommunes/ døgntilbuds fagprofessionelle

Et forløb med DAV Undersøger og Faciliterer er en mulighed for kommuner og døgntilbud til styrket børne- og ungeinddragelse.

Du kan læse mere om de forskellige etaper længere nede på siden.

”På nogle helt enkle måder, har I præsenteret os for nogle dilemmaer, som vi slet ikke har set, men som vi bare har arbejdet udenom i mange år, uden rigtig at have blik for dem og dermed få dem løst.”

– Claus Jørgensen, leder i Gladsaxe Kommunes familieafdeling

Sådan foregår et forløb med DAV Undersøger

Vi kortlægger sammen jeres behov

Der kan være forskellige nysgerrigheder eller behov, der giver anledning til et forløb med DAV Undersøger. Det kan fx være

  • I ønsker at blive klogere på børneperspektivet indenfor et konkret emne
  • I ønsker at styrke jeres børneinddragelse
  • I arbejder med et nyt børnesyn og søger sparring på veje hertil

På et eller flere møder med ledelse og/ eller medarbejdere kortlægger vi jeres konkrete behov og ønsker for et praksisudviklingsforløb.

Vi taler med jeres anbragte børn og unge

Med vores undersøgerkorps af tidligere anbragte har De Anbragtes Vilkår en unik position til at indgå i en ligeværdig dialog med en kommunes/ et døgntilbuds  anbragte børn og unge.

Gennem interviews og workshops med de nuværende anbragte, får vores undersøgere dybdegående indblik i konkrete forhold på det enkelte døgntilbud/ i den enkelte kommune. Det essentielle i DAV Undersøger og Faciliterer er altså den viden, som nuværende anbragte har.

Vi analyserer og bearbejder den indsamlede viden

På tværs af flere konsulenter i De Anbragtes Vilkår sker et grundigt analysearbejde af den indsamlede viden fra jeres anbragte børn og unge. De tidligere anbragte fra vores undersøgerkorps, der har deltaget i det konkrete forløb, bidrager også løbende til analyse og bearbejdning.

Vi tilbageleverer perspektiver fra jeres børn og unge

Den viden, som DAV Undersøger og Faciliterer tilegner sig fra nuværende anbragte, gives tilbage til fagprofessionelle gennem fx workshops med ledelse og medarbejdere. Her præsenteres børnenes/ de unges oplevelser, perspektiver og ønsker i en proces, hvor ledere og medarbejdere reflekterer over egen praksis og udviklingsmuligheder.

Forslag til fokusområder i et samarbejde med DAV Undersøger

Hvordan oplever børn og unge samarbejdet mellem anbringelseshjemmet og den biologiske familie?

Hvordan oplever børn og unge mødet kommunen?

Føler børn og unge sig betydningsfulde og som del af et fællesskab?

Hvordan oplever børn og unge brugen af magtanvendelser? Føler de sig hørt, forstået og inddraget?

Oplever børn og unge udfordringer med skift og overgange? Det kan fx være skoleskift, skift i anbringelseshjem, skift i sagsbehandler mm.

“Det er godt, vi bliver klar over, at puttetid er vigtigt. Det kan blive et styreredskab for, hvordan vi kan prioritere.”

– medarbejder på børne- og ungehjem

DAVs Børnesyn i praksisudvikling

I De Anbragtes Vilkår sker alt arbejde ud fra følgende børnesyn:

  • Børn er ligeværdige mennesker med lige rettigheder.
  • Børn er mennesker i egen ret, og skal ikke kun anses som kommende samfundsborgere – det har værdi i sig selv, at børn har gode og trygge rammer, mens de vokser op.
  • Børn har ret til omsorg og kærlighed.
  • Børn har en særlig værdifuld viden om eget liv.
  • Børn udvikler sig i, og afhængigt af, den kontekst og i de sociale relationer, de indgår i.
  • Børn kan have udfordringer, men de er aldrig deres problem, og problemer og udfordringer skal altid ses i relation til den kontekst, de opstår i.
  • Børn har brug for at blive set, hørt og forstået.
  • Børn har brug for at føle sig betydningsfulde for andre, og indgå i sociale fællesskaber og netværk (også uden for anbringelseshjemmet).

Andre praksisudviklingsforløb med DAV Undersøger og Faciliterer

DAV Faciliterer

I DAV Faciliterer indgår vi i praksisudvikling på anbringelsesområdet hvor vores korps af undersøgere med anbringelsesbaggrund faciliterer og sparrer på udviklingsprocesser i fx kommuner, anbringelseshjem eller ministerier. Her bringer undersøgere med faciliteringskompetencer deres særlige viden fra DAVs undersøgelser med børn og unge, deres egen anbringelseserfaringer samt viden om DAVs politikker og arbejde i spil. 

Inddragelsen af anbragtes perspektiver kan foregå på mange måder. Fx

  • Oplæg med afsæt i levede erfaringer som anbragt, der kombineres med igangsættelse af refleksionsspørgsmål- og øvelser. Temaer kan fx være hjemlighed eller netværk.   
  • Workshops med børn og unge på et døgntilbud eller med en kommunes anbragte børn og unge på tværs af anbringelseshjem. Workshops kan fx være drømmeværksteder eller erfaringsværksteder om et konkret tema (fx “den gode overgang til voksenlivet.”)   
  • DAV & Monopolet. Workshops med deltagelse af børn og unge samt fagprofessionelle om dilemmaer i anbragtes hverdag.

Et forløb med DAV Faciliterer kan både være kort eller langt, og tilrettelægges efter jeres udviklingsbehov og ønsker.    

 

DAV giver feedback 

DAV giver feedback er forløb, hvor vores korps af undersøgere med anbringelsesbaggrund giver feedback på fx nye arbejdsgange, vejledningsmaterialer eller lokale politikker, som vedrører anbragte børn og unge. Vores Undersøgerkorps giver feedback med udgangspunkt i deres viden om det at være anbragt og kan på den baggrund leve sig ind i, hvordan en ny arbejdsgang, et vejledningsmateriale eller en ny politik vil se ud fra anbragte børn/ unges perspektiv. Vores Undersøgerkorps kan give feedback gennem deltagelse i møder, på workshops eller ved give skriftlig feedback. Det kan også være en kombination.

Et forløb med DAV giver feedback kan fx handle om:          

  • Feedback på materialer, som skal anvendes af kommunens børne- og ungerådgivere. Feedbacken kan fx fokusere på sprogbrug, rækkefølge, eller de følelser, som et materiale kan give anledning til at reflektere over som anbragt barn/ ung.  
  • Feedback på nye måder at inddrage børn og unge på. Det kan fx være i forbindelse med implementering af ny lovgivning eller i forbindelse med lokale udviklingsinitiativer på anbringelsesområdet.  
  • Feedback på kampagner; fx om at ville rekruttere flere plejefamilier.

Et forløb med DAV giver feedback tilrettelægges efter jeres behov, og kan være med en kort eller længere tidshorisont alt efter, hvad der ønskes feedback på.

 

Hvorfor er praksisudvikling med DAV Undersøger en god idé?

  • Det skaber rum for en åben og ligeværdig dialog mellem repræsentanterne fra undersøgerkorpset og de nuværende anbragte børn og unge
  • Det hjælper nuværende anbragte børn og unge til at sætte ord på egne følelser, ønsker og behov, og giver dem en mulighed for at spejle sig i undersøgerne
  • Det bidrager til at børneperspektivet repræsenteres i det daglige såvel som strategiske arbejde med anbragte børn og unge

Er du eller din arbejdsplads interesseret i et udviklingsforløb med DAV Undersøger og Faciliterer?

Kontakt os endelig for at høre mere! Vi skræddersyr udviklingsforløb efter jeres ønsker samtidig med, at vi sikrer en stærk og afgørende inddragelse af nuværende anbragte børn og unge.

Kontakt projektleder Jimmy Krab og hør nærmere.