Brug din stemme og få indflydelse:
Vi fejrer foreningsdemokratiet
– d. 5. og 6. april i København
Landsmødet finder sted i Mellemfolkeligt Samvirkes lokaler, der ligger på Fælledvej 12, 2200 København N.
De Anbragtes Vilkår tilbyder rejserefusion og overnatning på hotel Wake-up Copenhagen**, forplejning, og et fuldt program med fælles drøftelser, generalforsamling, middag, hyggeligt samvær og underholdning.
Du kan allerede nu tilmelde dig Landsmødet – klik her!
Tilmelding skal gerne ske senest 21. marts 2025.
* Mødeberettigede på landsmødet er alle medlemmer, både støttemedlemmer og ordinære medlemmer. Stemmeberettigede er alle ordinære medlemmer med mindst 3 måneders anciennitet, der senest ugedagen forinden landsmødet har betalt evt. forfaldent kontingent.
**Rejserefusion og overnatning skal koordineres med sekretariatet, og kan aftales. såfremt man har en transport på min. 100 km. pr. vej.
På denne side kan du finde de informationer, du skal bruge til Landsmødet
Lørdag d. 5. april er programmet kl. 12:00 – 18:00 med efterfølgende festmiddag. Søndag d. 6. april er programmet kl. 9:15 – 15:00.
På siden her vil du også løbende kunne læse evt. forslag til vedtægtsændringer eller andre indkommende forslag, ligesom du vil kunne se præsentationer af de kandidater, der stiller op til valg til bestyrelsen.
Har du nogle spørgsmål til Landsmødet, kan du kontakte politisk konsulent Magnus Bonde på magnus@deanbragtesvilkar.dk eller telefon 24524244.
Dagsorden for landsmødet 2024:
- Godkendelse af dagsorden samt landsmødets gyldighed
- Valg af dirigent
- Valg af referent(er)
- Valg af mindst 3 stemmetællere
- Godkendelse af forretningsorden for landsmødet
- Fremlæggelse af bestyrelsens beretning
- Forelæggelse af årsregnskab
- Indkomne forslag
- Vedtagelse af næste års budget
- Vedtagelse af strategi
- Politisk program (på lige år)
- Organisatorisk program (på ulige år)
- Valg af medlemmer til bestyrelse:
- Formand for en toårig periode på lige år
- 2 bestyrelsesmedlemmer valgt blandt ordinære medlemmer
- 2 bestyrelsesmedlemmer valgt blandt støttemedlemmer
- 1. – 2.- og 3. suppleanter vælges for ét år
- Valg af medlemsrepræsentant til personsager
for et år, samt valg af suppleant til personsagsudvalget, ligeledes for et år
- Fastsættelse af kontingentsatser
- Behandling af vedtægtsændringsforslag
- Vedtagelse af landsmøderesolution
Program for landsmødet 2024:
Lørdag:
- Velkomst
- Godkendelse af dagsorden samt landsmødets gyldighed
- Oplæg
- Frokost
- Indkomne forslag
- Workshops
- Hygge, middag og underholdning.
Søndag:
- Morgenmad og yoga
- Fremlæggelse af beretninger
- Forelæggelse af årsregnskab og budget
- Frokost
- Oplæg
- Vedtagelse af organisatorisk strategi
- Valg af medlemmer til bestyrelse
- Vedtagelse af landsmøderesolution
Landsmødet sætter retningen – valg til bestyrelsen
En af de vigtigste opgaver vi har på landsmødet, er at sammensætte en bestyrelse. Her kan du læse lidt om hvad vores bestyrelse har af opgaver og hvilke forventninger der er.
På landsmødet i år skal vi vælge:
- Én næstforperson for 2 år
- 1 bestyrelsesmedlemmer blandt ordinære medlemmer (dvs. medlemmer med anbringelsesbaggrund) for 2 år
- 2 bestyrelsesmedlemmer bland støttemedlemmer for 2 år
- 1.-, 2.-, 3.-suppleanter til bestyrelsen for 1 år
Næstforperson:
Som næstforperson i De Anbragtes Vilkår deltager du i bestyrelsens arbejde og er bindeled mellem bestyrelse og sekretariat. Du repræsenterer foreningen udadtil og udstikker, sammen med forpersonen og den øvrige bestyrelse, foreningens politiske retning, baseret på medlemmernes interesser. Det betyder b.la. at du skal deltage i møder med fx politikere, udtale dig til pressen på vegne af foreningen og deltage i prioriterede møder med samarbejdspartnere.
Vilkår og forventninger:
- Du skal regne med at afsætte i gennemsnit 6 timer om ugen til arbejdet
- I den første tid skal du regne med at bruge ekstra tid på at tilegne dig viden på området, få DAVs politik ind under huden og på at mødes med og hilse på vores samarbejdspartnere. Vi sammensætter et program til den nye næstforperson, så man klædes på til opgaven
- Du skal være indforstået med og arbejde efter de værdier, principper og politikker som landsmødet har vedtaget (principprogram, medlemspolitik, holdningsprogram mv.)
- Der ydes et skattepligtigt honorar på 10.000kr./md. til næstforpersonen
Du kan læse mere om posten her.
Bestyrelsesmedlem:
Som bestyrelsesmedlem bidrager du til at sætte den strategiske retning for foreningen og sikre, at vi arbejder i overensstemmelse med vores mål og vedtægter. Du spiller en afgørende rolle i at understøtte både det daglige arbejde og den langsigtede udvikling af organisationen og former foreningens politikudvikling.
Der afholdes 4 bestyrelsesmøder årligt, som typisk varer mellem 3 og 4 timer. Herudover er der et online budgetmøde samt et bestyrelsesseminar, der afholdes som halvdagsseminar (kl.12-20 en ugedag). En uge før hvert møde fremsendes skriftligt mødemateriale, der har et omfang på mellem 10-20 sider.
Forperson og næstforperson skal ifølge foreningens vedtægter have anbringelsesbaggrund, mens også støttemedlemmer kan stille op til de almindelige bestyrelsesposter.
Vilkår og forventninger:
- Engagement i foreningens arbejde og mission.
- Du skal deltage i møderne og derudover regne med 1-2 timers forberedelse før hvert møde (læse materiale)
- Bidrage med strategisk tænkning og være indstillet på at påtage dig med-lederskab.
- Hvervet er ulønnet, frivilligt arbejde
Øvrige poster:
Vi skal også vælge
- 1.-, 2.-, 3.-suppleanter til bestyrelsen
- 1 medlemsrepræsentant til personsagsudvalg
- Suppleant til personsagsudvalg
Som suppleant til bestyrelsen vil du blive indsuppleret som menigt bestyrelsesmedlem i tilfælde af, at nogen må udtræde fra bestyrelsen. Suppleanterne skal derfor være klar til at kunne træde til og påtage sig de opgaver, som ligger i bestyrelsesarbejdet.
Personsagsudvalget behandler personsager i foreningen, som en del af vores medlemspolitik. Opgaven for udvalget er at sikre tryg deltagelse for alle i foreningen. Som medlemsrepræsentant skal du behandle sager, hvor medlemmer føler sig utrygge eller har konflikt. Dette arbejde udføres i samarbejde med sekretariatet og kræver kendskab til foreningens samværspolitik og principper. Suppleanten for medlemsrepræsentanten skal kunne indgå i udvalgets arbejde, i tilfælde af inhabilitet eller ved udtræden af udvalget.
Er du interesseret i at stille op?
Send os lidt mere information om dig, hvilken rolle du ser dig selv i og udfyld denne opstillingsskabelon.
Det hele sendes til Magnus på magnus@deanbragtesvilkar.dk
Frist for opstilling er lørdag d. 22. marts.
Kandidaturer vil løbende blive lagt op her på siden, så landsmødedeltagere kan læse om de opstillede kandidater som forberedelse til landsmødet.
Tag endelig fat i Magnus, hvis du har brug for sparring til at udfylde blanketten.
Årets vigtigste forsamling og fejring i DAV
Kort og godt er Landsmødet et sted, hvor vi træffer afgørende og centrale beslutninger om De Anbragtes Vilkår. Men det er også en unik mulighed for at møde (andre) tidligere anbragte og støttemedlemmer med en stor passion for anbringelsesområdet, og danne netværk på kryds og tværs af landet.
Kom med, mød andre, der brænder for sagen, og del din motivation for at skabe forandring for nuværende og tidligere anbragte!