Materiale til elevinddragelse og medbestemmelse

Materiale til elevinddragelse og medbestemmelse

Undervisningsmateriale til dig, der enten

  • Arbejder som underviser på et behandlings- og specialundervisningstilbud
  • Arbejder eller underviser på et specialundervisningstilbud på et børne- og ungehjem.

Men du kan også bruge materialet, hvis du

  • Arbejder i den almindelige grundskole eller andre specialundervisningstilbud og søger inspiration og/ eller materiale til arbejdet med elevdemokrati og/ eller elevinddragelse

Se videoen, hvor elever fra projektet fortæller om elevinddragelse.

(indflydelse, red.) handler ikke om hverken børnemagt eller voksenmagt. Det er fælles, og det er samarbejdet. Det er at være interesserede i hinanden. Man skal bore dybere, men så har elever faktisk også mange svar og ideer til, hvad der kunne gøres for at løse en hårdknude og hvad, der kunne blive bedre. - Skoleleder

Hvad består materialet af og hvordan kan det bruges?

Materialet består af

  • 3 refleksionsøvelser til lærere
  • 4 undervisningsvejledninger

Om materialet:

  • Primært til elever på melletrin og i udskoling
  • Kan bruges i inddragelsesprojekter eller i forbindelse med elevrådsarbejde
  • Kan både anvendes i gruppe- og enkeltundervisning
  • Er velegnet i fagene samfundsfag, dansk, samt temaerne ”Demokrati og fællesskaber” og ”Undervisningsmiljø”.
  • Refleksionsøvelserne og undervisningsvejledningerne kan enten anvendes som et samlet forløb eller fungere som selvstændige dele.

Hvad er formålet med materialet?

Materialets formål er:

  • At styrke elevernes viden om elevinddragelse og medbestemmelse
  • At give inspiration og praktisk erfaring med at arbejde med emnet på jeres skole
  • At styrke elevernes mulighed, mod og motivation til at deltage i demokratiske processer

Du kan både printe materialet eller skrive direkte i de skabeloner, der findes under hver øvelse.

Sådan er materialet blevet til

DAV har arbejdet med at styrke inddragelsen af elever på specialundervisningstilbud. Det er sket i tæt samarbejde med udvalgte skoler, Danske Skolelever, Modstrøm – foreningen for FGU-elever og unge omkring FGU. Materialet er udarbejdet på baggrund af de tre års arbejde.

Materialerne er udviklet på baggrund af et elevinddragelsesprojekt med elever på behandlings- og specialundervisningstilbud og på specialundervisningstilbud på børne- og ungehjem. Projektet er gennemført fra starten af 2023 til foråret 2025. Vi har samarbejdet med fire skoler og talt med elever, lærere og skoleledere på disse skoler. Vi har holdt workshops med eleverne, lavet interviews mv. Undervejs i projektet har vi bl.a. samarbejdet med Danske Skoleelever som har deltaget i workshops sammen med eleverne. Derudover har vi talt med elever på 10 lignende skoler i løbet af perioden.

I De Anbragte Vilkår arbejder vi med at få børnene og de unges stemmer frem. De elever vi har talt med, har en særlig viden om, hvordan det netop er at være elev på de typer skoler, som vores materiale retter sig mod. Du vil derfor kunne finde forskellige citater fra elever. Citaterne kommer fra elever vi har talt med i løbet af hele projektperioden.

Jeg syntes at det er dejligt, at man ligesom ikke behøver forklare jer (DAV, red.) fra starten af – hele den følelsesmæssige rutsjebane man har i løbet af – ikke engang bare et anbringelsesliv, men også bare et specialskoleliv. Bare det der med at være i en lidt sårbar position, som andre børn måske ikke er. 
– Elev

Børne- og ungesyn

  • Vi anskuer børn og unge som ligeværdige borgere med ret til at blive hørt og taget alvorligt.
  • Børn og unge udvikler sig i, og afhængigt af, den kontekst, situation og de sociale relationer de indgår i.
  • Børn og unge har en værdifuld viden om deres eget liv.
  • Børn og unge kan have udfordringer, men de er ikke deres udfordring.

Hvis du har fokus på elevinddragelse, så handler det om, at eleverne skal komme på banen. Deres mening betyder noget og man tager dem seriøst. De har en værdi. Så det er virkelig det der med at blive set.
– Lærer

Demokratisk selvtillid

Et er at opnå viden om hvad demokrati, inddragelse og medbestemmelse er. Noget andet er at opleve en reel inddragelse og medbestemmelse og ikke mindst få en tro på at det er muligt. Samtaler med elever på de 14 skoler vi har besøgt viser, at mange af eleverne har en lav demokratisk selvtillid.

Inspireret af folk.dk forstår vi i De Anbragtes Vilkår demokratisk selvtillid som troen på, at man har noget at sige og tør sige det, at man oplever at nogle lytter, at man tror på at det er muligt at handle og påvirke eget (skole)liv, og at man opfatter egne perspektiver som vigtige og føler sig forpligtet til at ændre ting.

Elevrådet er fedt nok, men det er ofte de populære, der vil have flere fodboldbaner, og det fik vi ikke noget ud af.
– Elev

Definitioner

Hvad er elevinddragelse?

Inspireret af Danske Skoleelever forstår vi elevinddragelse som en kontinuerlig samarbejds- og udviklingsproces mellem elever, undervisere og skoleledere, hvor eleverne får indflydelse på egen læring, trivsel og faglige udvikling ved at være med til at planlægge, og udvikle og udføre undervisningen og de sociale aktiviteter i skolen og i skabe et godt læringsmiljø.

Elever har holdninger til deres skoleliv og undervisning, og medbestemmelse er noget elever kan træne via praktiske erfaringer.

For mig er elevinddragelse, at man bliver lyttet til, man føler sig mere tryg, og man gider at komme i skole. 
– Elev

Hvad er medbestemmelse

Medbestemmelse handler om at man som elev får mulighed for at få indflydelse på vigtige beslutninger sammen med andre.

Medbestemmelse det er jo, at vi er en del til enten at hjælpe med eller også give forslag til, hvordan vi unge tænker og hvordan det skal se ud og hvordan det kan få os til at have en sjov periode med det.
– Elev

 

Hvorfor er elevinddragelse og medbestemmelse vigtigt?

Elevernes beskrivelser og undersøgelser viser, at der er mange gode grunde til at arbejde med inddragelse og medbestemmelse i skolen:

  • Oplevelsen af at blive inddraget giver trivsel.
  • Elevernes perspektiver kan gøre os klogere. Når elever inddrages og lyttes til, kan de gøre os opmærksomme på problematikker, som voksne ikke var bevidste om eller tillagde så stor betydning.
  • Deltagelse og oplevelsen af at blive inddraget kan give en følelse af at høre til i skolen, at man opfatter skolen som ’min skole’. Det kan have en ekstra betydning for elever, som har haft mange skoleskift.

(om inddragelse, red.) Man kan gøre hvad man vil, så længe alle i klassen er med på det – og så længe der er penge til det. Det er jo ikke fordi man ikke lærer noget af det, kan man sige. Vi er jo en særlig skole, hvor nogle af os har lidt svært ved at socialisere. Så vi lærer også at være sammen med andre mennesker. 
– Elev

(om inddragelse, red.) Så kan man også få elevernes meninger ind over de beslutninger, der skal tages. På opholdsstedet oplever jeg tit, at personalet bare tager beslutninger ud fra, hvad de mener, er bedst… hvor jeg kan sidde og sige, ”prøv at høre, vi er fire unge, der er uenige”. Så er det nemmere at sætte sig ned og sige, ”vi syntes det skal være sådan her”. Ellers står man i noget, der ikke giver mening.
– Elev

 

(elevråd, red.) skal være så kravfastsat som fagrækken. Det handler om almen dannelse, og at være en del af demokratiet. Det er vigtigt for elever som ofte har følt sig betydningsløse, og at andre bestemmer over dem det meste af tiden… Vi skal give myndighed tilbage – det giver tro på, at det jeg siger, tænker og syntes er vigtigt og har betydning for andre. Derfor er elevråd en vigtige opgave. Men det kræver voksne som bakker op. Det må ikke være elevernes eget ansvar.
– Skoleleder

Elever, der oplever meget medbestemmelse i undervisningen, er gladere for at gå i skole. Elever, der oplever meget medbestemmelse i undervisningen, er mere motiverede. Kilde: Undersøgelse: Medbestemmelse i undervisningen – fra elevernes perspektiv, 2024

Få mere viden om rettigheder for børn og unge

Bliv klogere på rettigheder for børn og unge

Når du arbejder med vores forløb sammen med eleverne på jeres skole, kan I evt. også beskæftige jer med børnerettigheder i et større perspektiv. Læs bl.a.:

Andre organisationer, der arbejder med børn og unges rettigheder

TAK!

Stor tak til elever, lærere og skoleledere på vores fire samarbejdsskoler Struer Skolehjem, Godhavn, Sputnik Hillerød og Sputnik Østerbro samt de øvrige skoler vi har besøgt. Uden jer havde vi ikke kunnet gennemføre projektet. Og stor tak til unge fra Danske Skoleelever, Modstrøm og andre videnspersoner på området. I har alle bidraget med vigtig viden om hvordan man kan arbejde med elevinddragelse og medbestemmelse i praksis, og hvordan det opleves set fra et ungeperspektiv.