Undervisningsvejledning 3: Lav et valg på skolen

Lav et valg på skolen, undervisningsvejledning 3

Introduktion

På baggrund af vores erfaringer i projektet har vi lavet en vejledning, som handler om at træne demokrati og de demokratiske processer. Brug de trin i vejledningen, der er relevant for dig og dine elever. Du kan sagtens afholde et valg som er mindre omfattende end beskrivelsen i denne vejledning. Det vigtige er ikke omfanget, men selve afprøvningen i at afholde et valg.

TIP:

Vil I lave en større valghandling på jeres skole, kan I evt. kontakte os med henblik på at få facilitatorer fra DAV til at hjælpe jer med processen. Kontakt projektleder Marie Mortensøn her.

Vi taler jo sammen om nogle ting, der er vigtige. Så det er fremskridt på en eller anden måde. Men handling er altid bedst.

– Elev

 

Se film, hvor elever fra projektet fortæller om, hvordan man kan afholde et valg på skolen.

Øvelse: Afhold et valg på jeres skole

Print øvelsesbeskrivelse

Fremgangsmåde for elever, som arbejder i gruppe

(Hvis du har eneundervisning med en elev, skal du følge fremgangsmåden, som beskrevet her)

Øvelsen kan både laves som et klassevalg, årgangsvalg eller et valg på hele skolen. Hvis I har et elevråd, kan de evt. inddrages i processen. Det skal dog være tydeligt for alle elever, hvem der har ansvar for hvad.
Øvelsen består af 7 trin, men kan skaleres til efter tid og motivation.

Trin 1: Identificer tre forslag

Fortæl eleverne, at de i fællesskab skal blive enige om tre projekter eller aktiviteter, de skal stemme om. Brug evt. øvelsen Dreamspace til at finde på ideer, hvis eleverne ikke på forhånd har forslag, som de er enige om, at skulle stemme om.

Trin 2: Lav en valgplakat med de tre forslag

Eleverne skal i trin 2 lave en valgplakat med hvert forslag, de skal stemme om. Hjælp eleverne med at skrive en forklaring for hvert forslag. Fortæl eleverne, at det skal være tydeligt for alle, hvad hvert forslag handler om, og hvorfor det er en god idé at stemme på forslaget. Lav evt. et lille slogan til hvert forslag, hvis du vurderer, at det giver mening for dine elever. Hjælp eleverne med at hænge valgplakaterne op et sted på skolen, hvor alle elever kan se dem.
Du kan se forslag til, hvordan en valgplakat kan se ud her.

Trin 3: Lav en stemmeseddel

Fortæl eleverne, at de skal lave en stemmeseddel med de tre forslag, som alle de elever, der skal stemme, får en kopi af. Brug evt. vores skabelon eller lad eleverne tegne en selv. Aftal hvem der har ansvaret for at dele stemmesedler ud, hvornår det skal gøres, hvordan I sikrer, at alle involverede elever får en stemmeseddel mv. Inddrag evt. elevrådet og klasselærere i opgaven.

Trin 4: Lav en valgboks

Eleverne skal i fællesskab lave en valgboks. Stil den et sted, hvor alle har adgang til den på valgdagen eller tag den med rundt i klasserne, når der skal stemmes. Se inspiration til at designe en valgboks her

Trin 5: Præsenter de tre forslag for andre elever, lav afstemning og optæl stemmer

Elever der skal stemme, skal informeres om, hvad indholdet i de tre forslag er.

  • Sørg for tid til, at eleverne kan overveje, hvad de vil stemme. Snak med eleverne om, at det er i orden at være uenige, og at man ikke behøver at stemme det samme som ens venner. Afstemningen bliver anonym.
  • Fortæl eleverne, at man også kan stemme blankt – forklar hvad det betyder. Forklar at en stemme skal være gyldig – dvs. kun ét kryds, ikke tegn mv. Se her, hvordan en gyldig og ikke-gyldig stemmeseddel ser ud.
  • Aftal hvem der skal præsentere de tre forslag og hvornår det skal gøres. Kan elevrådet evt. hjælpe? Ønsker eleverne ikke at præsentere forslagene, kan du som lærer gøre det.
  • Sæt en dato for selve valget. Eleverne kan evt. stemme i deres frokostpause. Udpeg to stemmeansvarlige elever, som passer på stemmeboksen undervejs i afstemningen. I kan også fordele afstemning over flere dage, så elever med fravær får mulighed for at stemme.
  • Aftal med de ansvarlige for valget, hvornår de skal tælle stemmer op og hvor det skal foregå. Du kan passe på stemmeboksen, hvis stemmerne ikke bliver talt op samme dag.
  • Udpeg stemmetællere sammen med eleverne, og lad eleverne tælle stemmerne.
TIP:

Del præsentation af forslag og afstemning op over et par dage. Så er der tid til at informere og overveje hvad man vil stemme.

Trin 6: Præsenter resultatet for de andre elever

Efter valgresultatet præsenteres resultatet for alle involverede elever.

  • Aftal med eleverne hvor og hvornår resultatet skal præsenteres og hvem, der står for at præsentere valgresultatet. I kan evt. tale om at involvere elevrådet, hvis de ikke allerede er det
  • Aftal med de elever, der har haft ansvaret for at afholde valget, hvad næste skridt skal være. Brug evt. materialet i øvelsen Planlæg et projekt.
  • Overvej hvilken af skolens informationskanaler, der egner sig godt til præsentationen. Det kan fx være morgensamling, efter frokost, plakater etc. Snak med eleverne om, hvad de synes, er det bedste sted at formidle valgresultatet.

Trin 7: Realiser vinder-forslaget

Nu skal det forslag, der fik flest stemmer, realiseres. Brug evt. øvelsen Planlæg et projekt, som en hjælp til at komme videre i processen. Aftal med eleverne, hvordan de involveres i næste skridt hen imod at få realiseret det valgte forslag.

Opsamling

Tal med eleverne om, hvordan det har været at arbejde med valgprocessen. Hvad synes de har været sjovt og hvad har evt. været svært? Hvordan opleves det, hvis det forslag man stemte på, ikke blev valgt? Tal evt. i passiver: ”Hvordan ville en elev opleve det.” Spørg eleverne, om der er noget, I kunne gøre anderledes, næste gang der skal afholdes et valg på skolen – skal der fx være mere information eller tid til processen?

Tips til at øve præsentationer

For at føle sig tryg under en præsentation, kan det være rart at træne sin præsentation og øve sig i at skulle sige noget højt over for andre.

    • Snakkeøvelse:
      To og to skiftes eleverne til at fortælle hinanden om deres morgen, hvad de godt kan lide at lave i fritiden eller lign. Først skal eleverne prøve at tale meget langsomt. Derefter prøver de at tale meget hurtigt. Snak efterfølgende om, hvordan det fungerede.
    • Hvor er det rart at stå i rummet, når man skal præsentere
      Forklar eleverne, at de to og to på skift skal prøve at stille sig forskellige steder i rummet, mens de fortæller hinanden om, hvad de fx lavede i weekenden, hvor de godt kunne tænke sig at rejse hen eller lign. Eleverne kan prøve at stå i midten af rummet, i et hjørne eller bagerst. Spørg eleverne om, hvad de synes der fungerede bedst. Eleverne kan også prøve at stå helt stille eller gå rundt, mens de fortæller.

Tips til elever til at præsentere forslaget for andre

  • Præsenter forslaget – hvad handler det om?
  • Giv to gode grunde til, hvorfor forslaget er en god idé på jeres skole.
  • Spørg dem, der lytter (andre elever eller personale), om de har nogle spørgsmål.

Eleverne kan tegne eller skrive stikord, så de bedre kan huske, hvad der skal siges.

Fremgangsmåde for elever som undervises individuelt

Forklar eleven om de forskellige dele i en valghandling. I kan evt. tegne en tidslinje. Lad eleven deltage i de aktiviteter som den samlede gruppe af elever arbejder med, hvor det er muligt. Eleven kan evt. også bidrage med noget i forbindelse med produktion af valgplakat, stemmeboks eller stemmeseddel. Eleven skal, som de andre elever, informeres om de tre forslag og kunne stille spørgsmål. Sørg for at eleven får en stemmeseddel og kan stemme. Sørg også for, at eleven får præsenteret resultatet og får forklaret, hvad næste skridt i processen er. Kunne der være opgaver i næste skridt, som eleven gerne vil hjælpe med?

Opsamling

Tal med eleven om, hvordan det har været at deltage i valget. Var der noget som kunne gøres bedre eller anderledes?

Hvordan opleves det, hvis det forslag man stemte på, ikke blev valgt? Tal evt. i passiver: ”Hvordan ville en elev på en skole som vores opleve det?” Fortæl eleven, hvad der skal ske med resultatet af valget.