DAV Underviser for studerende og kommende fagprofessionelle
DAV co- og gæsteundervisning har til formål at bringe en anden faglighed i spil i undervisningslokalet. Der findes fire modeller for gæsteundervisning, hvoraf to af dem kategoriseres som “co-undervisning.”
Vores underviser-korps består af voksne med anbringelsesbaggrund. Undervisningen tager derfor udgangspunkt i den konkrete undervisers personlige erfaringer og perspektiver, men kan også indeholde DAVs samlede viden om og fra børn og unge i anbringelse.
Vores co- og gæsteundervisning giver således et unikt indblik i de levede erfaringer med anbringelse og medvirker til faglig refleksion.
“Klassens stilhed undervejs var tegn på, at de blev optaget af gæsteunderviserens fortælling. De blev også både vrede og frustrerede undervejs over den uretfærdighed de oplevede i gæsteunderviserens oplæg (red.)”
– lektor, socialrådgiveruddannelsen, UC Lillebælt
4 modeller for co- og gæsteundervisning
Model A – co-undervisning
I co-undervisning har den ordinære underviser og co-underviseren fra DAV lige ansvar for undervisningen, men bidrager med forskellige kompetencer og fagligheder.
I model A er co-underviseren aktivt med til at sætte retning for og planlægge undervisningen ud fra tematikker i pensum. Co-underviseren leder undervisningen sammen med den ordinære underviser.
Model B – co-undervisning
I co-undervisning har den ordinære underviser og co-underviseren fra DAV lige ansvar for undervisningen, men bidrager med forskellige kompetencer og fagligheder.
I model B byder co-underviseren ind med sin fortælling, erfaringer og viden i undervisningen, når det er relevant. Undervisningen ledes af den ordinære underviser.
Model C – oplægsundervisning
Gæsteundervisning er undervisning i et oplægs-format, hvor undervisningen tilrettelægges med udgangspunkt i et selvstændigt oplæg fra en DAV-gæsteunderviser.
I model C afvikles oplægsundervisning selvstændigt med/ uden afsæt i pensum. Den ordinære underviser er til stede i undervisningen og faciliterer evt. diskussioner og spørgsmål med de studerende.
Model D – oplægsundervisning
Gæsteundervisning er undervisning i et oplægs-format, hvor undervisningen tilrettelægges med udgangspunkt i et selvstændigt oplæg fra en DAV-gæsteunderviser.
I model D afvikles oplægsundervisning selvstændigt med/ uden afsæt i pensum. Gæsteunderviseren faciliterer desuden diskussioner i undervisningsrummet på baggrund af oplægget. Den ordinære underviser er til stede i undervisningen.
Sådan kommer I i gang med co- og gæsteundervisning
Den konkrete ramme for DAVs bidrag i undervisningen aftales mellem DAVs projektleder og uddannelsesstedets underviser. Co-/ gæsteunderviseren kan deltage i en enkeltundervisning eller i et forløb med flere undervisningsgange. Det er altid uddannelsesstedets underviser, der har ansvaret for undervisningen.
DAV rekrutterer co-/ gæsteundervisere blandt foreningens medlemmer med anbringelsesbaggrund til undervisningen, og formidler kontakten mellem disse og uddannelsesstedets underviser.
DAV klæder co-/ gæsteundervisere på til arbejdet med undervisning, evt. facilitering af øvelser og spørgsmål samt at sætte grænser på egne vegne i forhold til evt. sårbare diskussioner/drøftelser. Projektlederen fra DAV evaluerer med uddannelsesstedets underviser. Det er en præmis, at uddannelsesstedets underviser afholder et forberedelsesmøde med DAVs co-/ gæsteunderviser, hvor der forventningsafstemmes og planlægges nærmere.
Honorar og vilkår aftales mellem DAVs projektleder og undervisningsstedet. Co-underviserne aflønnes herefter direkte af uddannelsesstedet.
Vil du høre mere?
Kontakt projekt- og inddragelseskonsulent Alexander Sørensen på tlf. 30 30 17 73 eller via mail alexander@deanbragtesvilkar.dk