Praksisudvikling med DAV
DAV Praksisudvikling har til formål at styrke kompetencerne hos fagprofessionelle, der på forskellig vis er i berøring med anbragte børn og unge. Konkret arbejder vi for at sikre, at anbragte børn og unges perspektiver bliver frembragt og anvendt i og til udvikling af praksis.
DAV bidrager særligt til praksisudvikling gennem tre spor, som du kan læse mere om på denne side:
-
DAV Undersøger: Lokal praksisudvikling på børne- og ungehjem, kommuner mv.
-
DAV Fortæller: Oplæg og workshops med afsæt i den personlige fortælling
-
DAV Underviser: Co- og gæsteundervisning for studerende og kommende fagprofessionelle
Vil du vide mere om, hvordan du kan bruge DAV til praksisudvikling, kan du læse mere her.
“Det er godt, vi bliver klar over, at puttetid er vigtigt. Det kan blive et styreredskab for, hvordan vi kan prioritere.”
– medarbejder på børne- og ungehjem
DAV Undersøger: Hvordan opleves det for jeres børn og unge?
DAV Fortæller: Oplæg med den personlige fortælling
DAV Underviser: Gæsteundervisning for studerende
8 principper for DAVs børnesyn i praksisudvikling
1. Børn er ligeværdige mennesker med lige rettigheder.
2. Børn er mennesker i egen ret, og skal ikke kun anses som kommende samfundsborgere – det har værdi i sig selv, at børn har gode og trygge rammer, mens de vokser op.
3. Børn har ret til omsorg og kærlighed.
4. Børn har en særlig værdifuld viden om eget liv.
5. Børn udvikler sig i, og afhængigt af, den kontekst og i de sociale relationer, de indgår i.
6. Børn kan have udfordringer, men de er aldrig deres problem, og problemer og udfordringer skal altid ses i relation til den kontekst, de opstår i.
7. Børn har brug for at blive set, hørt og forstået.
8. Børn har brug for at føle sig betydningsfulde for andre, og indgå i sociale fællesskaber og netværk (også uden for anbringelseshjemmet).



