Elevers oplevelse af inddragelse og medbestemmelse i skolen, refleksionsøvelse 3
Introduktion
Øvelsen er for lærere
Mange af de elever, vi har talt med i DAV, fortæller om mange skoleskift og dårlige skoleerfaringer. Nye positive erfaringer med skolegang kan bl.a. skabes gennem oplevelsen af at blive inddraget og få medbestemmelse – og her kan I hjælpe eleverne på vej i en ny og god retning.
Formålet med denne øvelse er at skabe mulighed for dialog og refleksioner omkring, hvordan I arbejder med elevinddragelse og medbestemmelse på jeres skole. Måske kan I via øvelserne blive inspireret til at afprøve nye ting på skolen.
… det (at blive set og taget seriøst, red.) er jo grobund for, hvordan vi gerne vil opfattes af eleverne. Det er ikke altid, vi formår det, men de er jo blevet svigtet mange af dem – ikke alle skåret over én kam, men mange af dem er. Af alle voksne og alle lærere og alle skoler, inden de kommer til os. Hvordan bygger vi faktisk en bro til, at de får en anden tro på skoleverdenen igen. Og det er jo lige præcis ind i det (at blive inddraget, red.)
– Lærer
