Refleksionsøvelse 2: Læreres arbejde med elevinddragelse og medbestemmelse

Læreres arbejde med elevinddragelse og medbestemmelse, refleksionsøvelse 2

Introduktion

Øvelsen er for lærere

Denne refleksionsøvelse handler om forskellige situationer, der kan opstå, når I som personalegruppe arbejder med elevinddragelse og medbestemmelse i skolen. Formålet med øvelsen er i fællesskab at reflektere over jeres arbejde med elevinddragelse og medbestemmelse i hverdagen og hvilke udfordringer det kan give. Det er i samtalen med hinanden, at jeres værdifulde refleksioner og pointer kommer frem. Denne øvelse er derfor en gruppeøvelse.

Sådan gør du

Print øvelsesbeskrivelse

For at få en fælles forståelse for, hvad elevinddragelse og medbestemmelse er, anbefaler vi at indlede refleksionsøvelsen med at snakke om, hvad I hver især forstår ved elevinddragelse og medbestemmelse.

Se filmklip med elever fra projektet. Hvert filmklip varer ca. 2 min.

 

Øvelse - del 1: Fælles fodslag

Trin:

  • Vælg en af jer, der kan fungere som facilitator for drøftelserne.
  • Facilitatoren beder de andre i gruppen om hver især at skrive deres definition på elevinddragelse og medbestemmelse på en seddel. ”Elevinddragelse og medbestemmelse er for mig, at…” og “Jeg synes, vi lykkes med elevinddragelse, når jeg ser, at…
  • Facilitér derefter en snak i plenum om jeres definitioner, og hvordan I oplever det i praksis på jeres skole.
  • Bed deltagerene om at identificere hinandens kernepointer og samle dem i overordnede pointer/ temaer, hvis I er en stor gruppe, eller der kommer mange pointer frem i jeres plenumsnak.
  • Slut af med at drøfte, om I kan blive enige om en fælles definition. Skriv definitionen ned og hæng den evt. op i personalerummet.

TIP:

Elevrådet, det er, at man skal finde fællesskaber og alt sådan noget og finde ud af, hvad man kan gøre for skolen for, at hverdagen for børnene bliver bedre, og hvordan man kan gøre ting bedre. Det er ren politik.

– Elev

 

Øvelse – del 2: Cases

Denne øvelse rummer forskellige cases med tilhørende tip en 3’er svar. Vælg en eller flere af casene, som I enten drøfter to-og-to eller i en samlet gruppe.

Trin:

  1. Print Tip en 3´er ud, så der er en til hver deltager.
  2. Vælg en af jer, der kan fungere som facilitator for drøftelserne.
  3. Start med at læse casen op.
  4. Facilitator beder de andre i gruppen om at tippe en 3´er ud fra hvilke handlemuligheder, de tror, løser udfordringen bedst.
  5. Facilitator beder de andre i gruppen forklare på skift, hvorfor de har sat deres krydser, som de har. Læs højt, hvis nogen i gruppen har fundet på deres egen løsning.
  6. Gentag processen i trin 3-5 med hver case.
  7. Læs evt. casen fra Birkeskolen som inspiration ril jeres drøftelser. Der kan evt. være dele i casen som kan inspirere jer.
  8. Afslut med at evaluere øvelsen. Vurdér også om der er noget fra drøftelserne, I sammen skal gå videre med.

Hjælpespørgsmål:

  • Hvor er I enige/ikke enige og hvorfor?
  • Får I øje på andre handleveje – hvilke?
  • Er der noget i casen I kan kende fra jeres egen skole?
  • Oplever I særlige styrker eller problemer hos jer, der relaterer sig til casene?
  • Hvordan vil I evt. kunne rykke eleverne mht. at styrke deres demokratiske selvtillid (se forside for definition)?

TIP:

Hvis I er mange, kan facilitator starte med at bede gruppen om at drøfte Tip en 3´er to-og-to for til sidst at samle op i plenum.

 

Øvelse – del 3: Kan vi prøve noget nyt?

Efter I har lavet del 2 i øvelsen, kan I vurdere, om der er noget fra jeres drøftelser i del 2, der har inspireret jer til at prøve noget nyt i jeres arbejde med elevinddragelse og medbestemmelse i skolen. Det behøver ikke være en ny stor opgave eller større ændring i det I allerede gør. I kan sagtens beslutte at lave en mindre forandring eller justering.

Trin:

  1. Beskriv i fællesskab det I gerne vil prøve.
  2. Beskriv hvordan I vil gøre det.
  3. Aftal hvem der gør hvad og hvornår.
  4. Sæt en deadline for afprøvningsperioden, og aftal hvornår I vil evaluere på det I har afprøvet.

Hjælpespørgsmål

  1. Hvad håber I, der kommer ud af prøve det I beslutter?
  2. Hvordan vil I gerne kunne se, at det I afprøver fungerer?
  3. Når I evaluerer kan I drøfte:
    1. Om det I gerne ville opnå lykkedes. Hvorfor/hvorfor ikke?
    2. Om alle de involverede elever havde glæde af afprøvningen eller om det var begrænset til en særlig gruppe? Hvem var det og hvorfor blev det sådan?
    3. Skal I fortsætte med at gøre det I har afprøvet?

EKSTRA TIP

Hvordan kan skolebestyrelsen blive involveret i elevinddragelse og medbestemmelse?

Det kan være en fordel at inddrage skolebestyrelsen i jeres arbejde med elevinddragelse og medbestemmelse. Vi anbefaler, at I hjælper eleverne med at få skolebestyrelsens opmærksomhed på arbejdet med emnet. I kan bl.a. overveje følgende:

    • Har skolebestyrelsen ikke en fast elevrepræsentant, kan I hjælpe eleverne med at deltage i et bestyrelsesmøde mindst én gang på et skoleår. Det kan enten være en eller to elever fra elevrådet eller et par elever, som på andre måder er involveret i elevinddragelse fx via et projekt eller en aktivitet.
    • Hjælp med at gøre deltagelsen i et bestyrelsesmøde trygt for eleverne, så de får mod på at fortælle og så de oplever at blive lyttet til.
    • Skab en fast procedure for, hvordan den eller de elever, som deltog på et bestyrelsesmøde, kan videreformidle drøftelserne til skolens andre elever.
    • Inden et bestyrelsesmøde kan I evt. give eleverne mulighed for at skrive spørgsmål til bestyrelsen, som eleverne gerne vil tale om på mødet.