Forkvinde for De Anbragtes Vilkår: Regeringens forslag om juniormesterlære kan skabe et B-hold af udsatte elever
Uddannelse udgør den vigtigste brik til et meningsfyldt liv for elever med særlige behov. En afskaffelse af lektiehjælp og indførelse af juniormesterlære er det samme som at understrege: Mens nogle elever kan få hjælp af mor og far, er andre overladt til sig selv, skriver Leika Fuglsang.
De Anbragtes Vilkår: Børns liv skal styre den sociale indsats – ikke omvendt
Jeg bekymret for, om børnene og de unge reelt kommer til at blive inddraget i deres sag, og om Barnets Plan i praksis kommer til at virke som det værktøj, der skal skal give barnets ord vægt. Implementeringen af Barnets Lov stiller store krav til de voksne, der er omkring børnene, skriver David Adrian Pedersen.
En behandlingsdiskurs strømmer ind over børn anbragt på døgntilbud – den skubber børnelivet til side
Hvorfor kategoriseres børn på døgntilbud stadigt oftere som behandlingskrævende, syge børn? Er vi i gang med at gentage forsorgshistoriens fremmedgørelse af børneliv? Og kan “behandlingen” bære det etos, den profilerer sig ved?
Kommuner skal kunne gøre det bedre: Anbragte børn kan godt, hvis I vil give dem plads i folkeskolen
Jeg håber, at ministeren og hans kolleger husker på os med de tunge rygsække, når de tager hul på debatten om folkeskolen til efteråret, skriver næstforkvinde i De Anbragtes Vilkår Leika Fuglsang i dette debatindlæg.
Opråb: Vi mangler forskning, der kan sikre udsatte børn en god start på livet
Hvis vi som samfund skal lykkes med at give bedre og tidligere støtte til børn og unge i udsatte positioner, er der behov for, at politikerne på Christiansborg styrker den praksisnære og anvendelsesorienterede forskning i de kommende forhandlinger om forskningsreserven, skriver Camilla Wang, Ditte Brøndum og David A. Pedersen.
Skolealliance: Politisk aftale om anbragte børns skoleliv er noget rod
Den politiske aftale om styrket undervisning for anbragte og udsatte børn og unge er blevet til for at sikre alle børn lige adgang til undervisningstilbud af høj kvalitet, men der er for mange tilsyn og modeller, skriver Skolealliancen for specialundervisningstilbud.
Magt som omsorg? Husk at se det fra børnenes perspektiv
Vi er nødt til at spørge os selv, om ikke det er rimeligt, at mennesket i systemet nogle gange reagerer på rammen om deres børneliv, om end det ikke er “korrekt” adfærd?
Fire organisationer: Indfør børnerettighedsrådgivere med Barnets Lov
Barnets Lov vil blandt andet give børn flere rettigheder, men bør også give uvildige børnerettighedsrådgivere, der kan oplyse børnene om deres rettigheder. For få børn er nemlig klar over det med den nuværende lovgivning, mener fire organisationer.
Barnets lov skulle sætte de anbragte børn først, men man har i stedet lyttet til systemet
Politikernes gode intentioner om flere rettigheder, mere tillid og inddragelse af anbragte børn følges ikke til dørs i lovudkastet. Man har fulgt den nuværende socialfaglige linje i stedet for at lytte til børnenes perspektiv og deres behov, skriver formand for De Anbragtes Vilkår, David Adrian Pedersen, i denne kronik
